Kl. 19.30 – 23.00
Koncert og performance:
Claus Haxholm
TR Kirstein
Xenia Xemanek: Germinate – [Imprint] – Wilt – [Stay] An oratorio about ghosts for voices, flutes, fake flutes and woolly pianos.
Venue: Odense musikbibliotek
Entre: 60 kr.
Yderligere info: https://www.facebook.com/events/2544827938936826/
Odense Musikbibliotek
Østre Stationsvej 15, 5000 Odense, Denmark
Dansk-Honduranske Xenia Xemanek er en komponist, lydkunstner og musiker, der skaber eksperimenterende elektronisk musik med et helt særegent og unikt udtryk.
Med sig til festivalen har hun det nykomponerede værk ’ Germinate – [Imprint] – Wilt – [Stay]’, der kredser om emner som spiritualitet, det paranormale, genfærd og erindringer.
I sine værker arbejder Xemanek ofte med stemmen som centralt lydligt element – androgyne, kunstige og ASMR-stemmer, men også med stemmen som bærer af kulturel betydning og erindring.
Xenia Xemanek debuterede i 2015, med det fantastiske album ‘Men’s Health’ under kunstneraliaset Equis på Infinite Waves.
Hendes debut under eget navn udkom sidste år på selskabet Anyines. Dette stærkt anbefalelsesværdige album ‘Envase’ blev udgivet sammen med en marmorskulptur af kunstner Lea Guldditte Hestelund.
TR Kirstein
Tobias R Kirstein er komponist, kunstner og forfatter med en lang og imponerende karriere bag sig.
Kirstein arbejder på tværs af medier og performative udtryk i et spændingsfelt mellem lydkunst, musik. litteratur og samtidskunst. Hans værker kredser sig ofte om emnerne lyd og magt og lydens latente magt over et sted eller en person – hvad enten det er gennem sansebombarderende lyd, fysisk krævende performances eller som diskrete installationer i det offentlige rum.
Foruden sit eget virke som kunstner, er Kirstein engageret i en lang række kunstneriske samarbejder.
Claus Haxholm
Claus Haxholm er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Han arbejder både med print, performance, musik, video og lyd.
Haxholms liste af musik- og lydudgivelser er imponerende lang og utroligt alsidig. Han står bag en række album på pladeselskabet Infinite Waves både i eget navn og under sit alias Assembler. Derudover er han medlem af Danmarks måske eneste no-wave band Spost. Der stod bag et af årets allerbedste og desværre meget oversete plader ‘Monkey Face’.
Claus Haxholm og Tobias R. Kirstein arbejder også ofte sammen som duo med performanceværker, der befinder sig i et udefinerbart mellemområde mellem manuelt arbejde og lydkunst.
F.eks. i 2014 med deres performance ’arbejde er det der adskiller os fra dyrene’, hvor de manuelt flyttede rundt på fire tons kalk i en performance der strakte sig over to dage.
Haxholm og Kirstein udgav sammen sidste år bogen ’Handbook of Aggressive Listening’ på forlaget Forlag.
Recent Comments